Bildskärmens styrka och svaghet som fotomedia

Ett stycke bildteori och ett tunt lager teknik för att kittla tankar om bildkommunikation. Kanske kan det ge nya idéer om val av mediekanal för ditt innehåll.

Kommunikation med bilder på skärm innebär två stora skillnader mot tryckta böcker och tidningar, en fördel och en begränsning.

[bc_group][bc_collapse title=”Läs mer” open=”n”]

Bildskärmens fördel är färgrymden RGB, nedärvd från TV och till och med bortom det. Hela 150 år gammal är tekniken alltjämt totalt dominerande bakom allt som visas i färg på bildskärm. Med RGB kan vi återge allt som en människas öga kan uppfatta utom det mest extremt gröna och några nyanser av turkos.

Med den färgteknik som används för tryck; CMYK och som populärt kallas fyrfärgstryck återger vi i bästa fall en tredjedel, om pappret är bra.

Bildskärmens nackdel har sedan webbens barndom då även TV-skärmar var rätt små sammanfattats i faktumet att bildytans format är begränsat. Ett foto som upplevs säga mer än tusen ord tryckt på ett uppslag stryps till en otydlig viskning fängslad i några kvadrat-pixlar.

Ärligt talat, är inte detta passerat nu? Nej, film är kanske inte lika bra på Netflix som på bio, men definitivt accepterat. Bilder som täcker skärmen är en viktig del av snart all medieupplevelse. Utställningar på Fotografiska museet serveras på plasma-TV för färgupplevelsens skull.

Förr, när webben hette WWW begränsades  bildupplevelsen starkt när modem visserligen imponerade med att i en superhjältesnabb hastighet rabbla ettor och nollor – men utan att tillgodose vår iver att få se bilden – nu. Vi som gjorde webbgrafik då skar och komprimerade tills bilder stympats till förenklat manér, enkel symbolik utan kraffs i bakgrunden. Så att de laddades snabbare.

Vet ni, jag tror inte att någon av dessa är giltiga nackdelar längre. Låt oss konstatera att skärmar ger enorma möjligheter och att det kan utnyttjas. Öppna photoshop, Dra i inställningarna, väck den lyster som försvann i CMYK-bilden. Om jag vore redaktör skulle jag ge webben en egen bildbudget.

RGB

Lampor bakom skärmen lyser med Rött, Grönt och Blått och nyanser blandas adaptivt. Mer färg = ljusare.

CMYK

I tryck på papper blandas Cyan, Magenta, neutral blå och röd från de första oljemålarnas dagar med gult (Y) och svart (K). Blandningen är subtraktiv, mer färg = mörkare.

[/bc_collapse] [/bc_group]
Kategorier: Blogg.